Locatiebepaling mobiele beller 112

28 november 2016 / mdbruijn naar overzicht

Belt u 112 tijdens een wandeling in het bos of de duinen en weet u niet precies waar u bent, dan is het voor de meldkamer lastig uw locatie te bepalen. Vanaf nu is het voor de meldkamer Veiligheidsregio Noord Holland Noord mogelijk uw locatie bepalen aan de hand van een sms-bericht waarmee u aan de meldkamer kunt doorgeven waar u zich bevindt.

Hoe werkt dit?

Dankzij een nieuwe VIL-applicatie (Vaststelling Incident Locatie) wordt het voor meldkamermedewerkers mogelijk om de locatie van uw mobiele telefoon te bepalen. De meldkamermedewerker stuurt u een sms-bericht. Dit bericht bevat een link. Als u de link activeert, geeft u toestemming om uw locatiegegevens door te geven aan de meldkamer. Na het bepalen van de locatie wordt u gevraagd om de locatie te verzenden. Zo weet de meldkamermedewerker waar u zich op dat moment bevindt en kan de hulpdienst zo snel mogelijk op de juiste plaats zijn.

Het succes van de locatiebepaling via deze applicatie is mede afhankelijk van uw telefooninstellingen. Voor een goede bepaling van de locatie is een telefoon nodig waarop een locatievoorziening zit, verder moet de telefoon verbonden zijn met een datanetwerk (wifi, 4G, 3G) en moet u data kunnen verzenden en ontvangen via een data-bundel van uw provider.

Hoe nauwkeurig is deze nieuwe wijze van locatiebepaling?

Er is bij de bepaling van een locatie altijd een afwijking. Hoe groot de afwijking is varieert en is afhankelijk van het bereik van de GPS-satelliet en uw afstand tot de GSM-mast waarmee uw telefoon is verbonden. Na het versturen van de locatie kunt u de locatie die u ziet op de telefoon verder specificeren in het gesprek met de meldkamermedewerker, bijvoorbeeld ik sta aan de overkant van het kanaal.

Lees hier de meeste gestelde vragen en antwoorden.

naar overzicht