Overslaan en naar de inhoud gaan

Veiligheidsregio Noord-Holland Noord is tijdens de storing opgeschaald naar GRIP 2 om de inzet van onze hulpdiensten te coördineren. Onze crisisorganisatie onderhield contact met ketenpartners, buurregio’s, de andere veiligheidsregio’s, zorginstellingen, ziekenhuizen en ons bestuur met als doel om eenduidige boodschappen naar buiten te brengen over wat inwoners konden doen en hoe we klaarstonden om inwoners te helpen.

Alle 52 brandweerkazernes bemenst tijdens 112-storing

Onze brandweervrijwilligers hebben we via het p2000 netwerk opgeroepen om uit voorzorg naar de brandweerkazernes te komen. Al onze 52 brandweerkazernes waren snel bemenst. In totaal stonden meer dan 350 brandweervrijwilligers klaar om te helpen.

Extra ambulances in Noord-Holland Noord tijdens 112-storing

Besloten werd om onze ambulancecollega’s van de middagploegen in dienst te laten tot de 112-storing voorbij was. Tegelijkertijd werden de avondploegen ingezet. Daardoor stonden preventief extra ambulances klaar op verschillende locaties in Noord-Holland Noord.

Communicatie over alternatief nummer voor noodgevallen

Landelijk werd een alternatief telefoonnummer bekend gemaakt. Wanneer inwoners tijdens de storing met spoed politie, brandweer of ambulance nodig hadden vanwege een levensbedreigende situatie, konden zij bellen met 088-6628240. Deze informatie deelden we met onze inwoners via onze website www.vrnhn.nl, via Twitter @VRNHN en via onze drie Facebookpagina’s. Onze berichten werden veel gedeeld. We vroegen de zeventien gemeenten in Noord-Holland Noord om onze berichten te delen via hun communicatiekanalen. Daaraan werd goed gehoor gegeven. Ook hadden we telefonisch contact met NH Nieuws om ze te vragen het alternatieve telefoonnummer prominenter in beeld te brengen op hun website.

Communicatie over hulp direct bij brandweerkazernes, politie, ziekenhuizen en huisartsenposten

Lukte het niet om het alternatieve nummer te bellen? Dan konden inwoners voor hulp terecht op een van onze 52 brandweerkazernes of bij de politie. Via het C2000 netwerk konden de posten communiceren met de meldkamer Noord-Holland. Zo konden we inwoners toch helpen. In het geval van een acute medische noodsituatie konden inwoners ook zelf naar het ziekenhuis of de huisartsenpost gaan. Ook deze informatie was te vinden op al onze communicatiekanalen.

Aandacht voor kwetsbare, niet zelfredzame mensen

We vroegen inwoners via al onze communicatiekanalen om te helpen: ‘Heb je een kwetsbare, niet zelfredzame buurman of buurvrouw? Kijk even of alles nog goed gaat. Vraag of zij weten dat ze het alternatieve nummer 088-6628240 kunnen bellen. Let op je naasten.’ Ook dit bericht werd veel gedeeld. We zagen terug dat mensen inderdaad even bij hun buren gekeken hadden.

Lukte het alle inwoners om hulp te krijgen?

We weten nog niet of mensen die hulp gevraagd hebben bij de brandweerkazernes in Noord-Holland Noord goed geholpen zijn. Onderzocht wordt of er meldingen gemist zijn die nare gevolgen hadden. Als we hier meer over weten, delen we dat nieuws. Net zoals bij ieder GRIP-incident maken we een evaluatie over onze inzet tijdens deze 112-storing.

In de media

NH Nieuws maakte een nieuwsitem bij een van onze brandweerkazernes en bij een ambulance. 

  • Bekijk hier de nieuwsvideo bij brandweerkazerne Dirkshorn. 
  • Bekijk hier de nieuwsvideo van een van onze ambulances die klaar stond bij brandweerkazerne Stede Broec. 

Meer informatie

De Rijksoverheid stelde een lijst op met de antwoorden op veelgestelde vragen.