Op het moment van de corona-uitbraak, maart 2020, was Martijn net met zijn verhuurder in gesprek over het huren van meer vierkante meters kantooroppervlak. De architect boog zich zelfs al over het toekomstige interieur. “En toen kwam ineens die lockdown. Hoewel veel onduidelijk was, begreep ik wel meteen dat dit niet zomaar voorbij zou zijn. Ik heb de gesprekken over het huurcontract stopgezet en we zijn direct overgegaan op thuiswerken.” 

Technisch gezien was die switch geen probleem, maar tussen de oren zat het anders, bekent Martijn. “Ik heb tot corona nooit geloofd in thuiswerken. Ik heb altijd veel meer vertrouwen gehad in de symbiose en kruisbestuiving op de werkvloer, met informele chit-chats bij de koffieautomaat en projectteams die elkaar beter maken door bij elkaar te zitten. Maar het afgelopen jaar heeft mijn ongelijk aangetoond. Thuiswerken werkt. Ook voor ons.” 

Strategie 

Dat is inmiddels uitgemond in een nieuwe strategie. Het voormalige pand in de Boekelermeer is ingeruild voor een kleinere kantoorruimte aan de Wogumsebuurt. Een “ontmoetingsplek” met 25 werkplekken, minder dan het aantal medewerkers. “Dat is bewust gedaan, want ook als de situatie straks weer enigszins is genormaliseerd, gaan we door met thuiswerken. Niet volledig, maar wel gemiddeld twee tot drie dagen per week”, aldus Martijn.  

Een jaar na de eerste corona-uitbraak gaan de zaken goed, maar gaat veel aandacht uit naar het bewaken van het teamgevoel. “Toen we overschakelden op thuiswerken, zagen we de eerste maanden een behoorlijke verhoging van de productiviteit. Maar aan het begin van de zomer merkten we dat de situatie een deel van de mensen steeds zwaarder viel. Vanaf dat moment hebben we gezorgd dat we iedereen elke week individueel spreken. Dat kan over de telefoon, maar ook tijdens een wandeling. Net wat iemand wil. Daarnaast hebben we elke dag om 10 uur ’s ochtends en 3 uur ’s middags een kwartiertje samen sporten. Zo ben je als team toch weer even bij elkaar, al is het digitaal. Dat helpt de spirit erin te houden.” 

‘Wij-gevoel’ 

Ook voor de populaire ‘Mystery Friday’ kwam een alternatief. Ooit opgezet om er als werkgever in de IT uit te springen, fungeert het nu als handvat voor het vasthouden van het ‘wij-gevoel’, zegt Martijn. “We stappen niet in een helikopter, doen even geen bubbelvoetbaltoernooi en hebben ook geen gezamenlijke middag met oud-Hollandse spelletjes, maar organiseren om de paar vrijdagen wel een activiteit waaraan iedereen kan meedoen. We hebben onder meer een quiz gehad, een bierproeverij thuis, een online bingo en een soort competitie waarin iedereen het met opdrachten tegen elkaar opnam. Dat is enorm goed voor de teamspirit, merken we. Iedereen kijkt er naar uit. Het opzetten was een leerproces met veel vallen en opstaan, maar het was de moeite meer dan waard.”