Onder de vlag Woongemak is kinderspel voerden we in de eerste twee weken van december online campagne met verschillende advertenties: filmpjes waarin een familie wedstrijdjes doet wie het snelst en best het huis veilig kan maken, cluedo-achtige spellen waarin gebruikers moeten achterhalen wat de oorzaak en plek van een huiselijk ongeluk was, en directe oproepen om de online woningcheck te doen op woongemakiskinderspel.nl. Door de boodschap op sociale media te verpakken als filmpjes en spelletjes, worden inwoners meer betrokken bij de advertenties waardoor de boodschap beter blijft hangen.

Campagne valt in de smaak bij inwoners

Naast het hoge bereik van de campagne, kwamen er ook positieve reacties op de campagne. Op de socialemedia-advertenties reageerden ruim 800 mensen door op de ‘vind-ik-leuk-knop’ te drukken, de advertentie te delen of op te slaan. Ook de website werd erg gewaardeerd: uit reacties op een korte vragenlijst blijkt dat ruim 90 procent van de deelnemers de website (heel) nuttig vindt én nog eens 72% zou de website zelfs aanraden aan anderen.

“Leuk, zo interactief! Dit kunnen jullie op andere vlakken ook aanbieden (slaapkamer deuren sluiten, opladers uit het stopcontact als je er niet bent, etc.)"

U bent niet akkoord gegaan met de cookies zoals beschreven in het cookiebeleid. Daarom wordt inhoud uit externe bronnen niet getoond. Accepteer de het cookiebeleid om de geblokkeerde inhoud te tonen.

75% van websitebezoekers gaat aan de slag met veiligheidstips

De campagne bereikte niet alleen veel inwoners, maar draagt ook daadwerkelijk bij aan veiligere woningen. In een korte vragenlijst op de website vragen we bezoekers onder andere of ze naar aanleiding van de website van plan zijn aanpassingen te doen in hun eigen huis of dat van een familielid. Van de websitebezoekers die in december deelnamen aan de vragenlijst, geeft 75% aan aanpassingen te gaan doen in de eigen woning en/of dat van een familielid. Nachtverlichting, geen spullen op de trap en het plaatsen van rook- en CO-melders noemen zij het vaakst als aanpassingen waarmee ze aan de slag gaan. Mensen die geen aanpassingen gaan doen, geven als reden vooral dat het niet nodig is, bijv. omdat het al veilig is.

“De tip van spullen op de trap zal ik zeker doorgeven bij familie en vrienden! Zie regelmatig spullen op de trap liggen. Ook thuis zal ik er extra alert op zijn.”

In 2021 bredere campagne in verschillende gemeenten

De campagne Woongemak is Kinderspel bestaat naast de website en socialemedia-advertenties, uit veel verschillende uitingen, waaronder posters, folders en artikelen voor lokale bladen. Komend jaar gaan we de campagne in zijn geheel inzetten in verschillende gemeenten die zijn aangesloten bij het project Laat ouderen niet vallen en stikken. Met de lessen die we nu hebben geleerd, kunnen we ervoor zorgen dat die inzet dan nóg beter raakt.

Campagne Woongemak is Kinderspel

De campagne Woongemak is Kinderspel spoort inwoners aan kleine aanpassingen in hun woning en gedrag te doen die de kans op brand of een valongeluk verkleinen. Veel mensen weten namelijk wel dat dit belangrijk is, maar laten zulke klusjes toch lang liggen. De campagne laat zien dat het veiliger maken van je huis snel en makkelijk kan, en naast veiligheid ook veel andere voordelen oplevert. Met concrete tips en instructies op woongemakiskinderspel.nl helpen we inwoners aan de slag te gaan. 

Project Laat ouderen niet vallen en stikken

De campagne Woongemak is Kinderspel is onderdeel van het project Laat ouderen niet vallen en stikken, dat Veiligheidsregio Noord-Holland Noord, samen met Rode Kruis, GGD Hollands Noorden en verschillende gemeenten uitvoert. Het doel: het risico op woningbrand en valongelukken in en om het huis verkleinen.