Hoe werkt het HartslagNu netwerk?

Wanneer iemand moet worden gereanimeerd, alarmeert de 112-meldkamer naast de ambulance ook burgerhulpverleners. Deze burgerhulpverleners ontvangen een sms-bericht als in hun directe woon- of werkomgeving gereanimeerd moet worden. Het sms-bericht toont ook waar de patiënt zich bevindt en waar de dichtstbijzijnde AED is. Burgerhulpverleners kunnen zo de reanimatie starten in afwachting van de ambulancemedewerkers, die de zorg voor de patiënt overnemen zodra ze arriveren.

Waar hangt de dichtstbijzijnde AED?

De meldkamer weet precies welke AED het dichtst in de buurt is van het slachtoffer. Hoe meer AED’s zijn aangemeld, des te korter is de afstand voor de burgerhulpverlener om de AED op te halen. Hangt er ergens een AED, maar is deze niet zichtbaar op de app van HartslagNu? Dan is deze AED mogelijk niet geregistreerd. Het is van belang om elke AED aan te melden.

Hoe meld ik mijn AED aan?

In vijf simpele stappen meld je een AED aan bij het netwerk van HartslagNu. Op deze infographic staat aangegeven welke stappen dat precies zijn. Je kunt ook direct naar het aanmeldformulier gaan.

Worden verbruikskosten van een AED vergoed?

Wanneer jouw AED wordt ingezet bij een reanimatie, krijg je de verbruikskosten van de pads en/of batterij vergoed. Deze kosten kun je declareren bij Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Bekijk wanneer je hiervoor in aanmerking komt en hoe je deze kosten kunt declareren.

Kan ik mij registeren als burgerhulpverlener?

Inwoners die kunnen reanimeren, kunnen zich registeren bij HartslagNu. Via de app kan de burgerhulpverlener een oproep accepteren of afwijzen. Het is een vrijwillig systeem en inwoners die zich aanmelden hoeven niet op specifieke tijden of dagen beschikbaar te zijn. Hoe meer mensen zich aanmelden, hoe groter de kans dat de reanimatie binnen zo kort mogelijke tijd gestart kan worden en de AED ingezet.

Meer informatie

Meer informatie en antwoorden op andere vragen vind je op www.hartslagnu.nl.