“Het eerste wat wij in maart van de corona-uitbraak merkten, was een piek in de vraag die we in ons gehele bestaan nog niet vaak hadden meegemaakt. Alles stond zo’n beetje op z’n kop. Consumenten sloegen massaal in. Die hectiek heeft een paar weken aangehouden. Daarna normaliseerde het beeld.”

“Als management hebben we in die eerste fase wel meteen geprobeerd door de drukte heen te kijken. Een van onze eerste acties was het oprichten van een pandemieteam, waarin ik zelf ook zit en dat tot op de dag van vandaag bestaat. In het team hebben we alle disciplines en kennis in het bedrijf samengebracht om de situatie zo goed mogelijk het hoofd te kunnen bieden. We wisten in het begin net zoals iedereen nog heel weinig, maar het was wel snel duidelijk dat we moesten zorgen voor de veiligheid van de fabriek en de medewerkers om de continuïteit te kunnen waarborgen. Wij hebben normaal gesproken met strenge eisen op het gebied van hygiëne en voedselveiligheid te maken, maar dit was en is volstrekt anders. Dit draait om het voorkomen van besmettingen tussen mensen.”

“Het pandemieteam was in no-time operationeel en heeft aan de basis gestaan van alle maatregelen die we hebben genomen. Dat waren er veel. Mensen op kantoor kun je thuis laten werken, de productie is een ander verhaal. Overal waar mensen tijdens het werk onderling geen anderhalve meter afstand konden houden - bij elkaar zo’n 150 plekken - hebben we schermen geplaatst. Er zijn speciale looproutes gecreëerd en tussendeuren staan permanent open waar het kan. Trapleuningen worden extra schoongemaakt, wasbakken zijn om en om beschikbaar, we hebben de pauzes verspreid en we hebben meer dan 150 stickers aangebracht om iedereen voortdurend aan alle maatregelen te herinneren. Daarnaast lopen leidinggevenden al sinds maart speciale handhavingsrondes om toe te zien op naleving van de regels, al lag de frequentie van die rondes in de beginfase veel hoger dan nu.”

“De eerste weken en maanden was veel communicatie nodig. Over de situatie, over de regels en over de manier waarop we daarmee omgingen. Vanuit het pandemieteam is tot de zomer meerdere keren per week een interne nieuwsbrief aan alle medewerkers verstuurd. Ook zijn er een aantal vlogs gemaakt. Zo hebben we iedereen voortdurend op de hoogte gehouden. Alle nieuwsbrieven zijn vertaald naar het Engels en het Pools. Wie hier werkt moet Nederlands of Engels kunnen spreken, maar gezien de noodzaak voor iedereen tot op detailniveau te begrijpen wat er speelt hebben we er in dit specifieke geval voor gekozen de informatie ook in het Pools te verspreiden. Het pandemieteam heeft een eigen e-mailadres gekregen, waar mensen terecht konden voor informatie. Daar zijn veel vragen binnengekomen, maar bijvoorbeeld ook tips. Daar sprak veel betrokkenheid uit.”

“Alle maatregelen die we hebben getroffen gelden nog steeds, zoals de nieuwsbrief, die nog altijd wordt verstuurd, zij het in een lagere frequentie. Regels handhaven hoeven we bijna niet meer te doen. De maatregelen die we hebben moeten nemen zitten bij mensen in het systeem ingebakken, het zijn automatismen geworden.”

“De eerste zes maanden hebben we intern geen besmetting gehad, hoogstens een enkele verdenking. Na de zomer is het ons niet gelukt het coronavirus buiten de deur te houden, maar gelukkig zien we vrijwel geen kruisbesmettingen. Als iemand het oploopt, dan wordt het binnen het bedrijf nagenoeg niet doorgegeven. Daar zijn we blij om, het betekent dat we goede maatregelen hebben getroffen.”

“Gedurende de zomer hebben we ons wel voorbereid op het najaar, mede vanwege de geluiden over een tweede golf. We moesten rekening houden met ziektegevallen en daarop kunnen anticiperen. Vlak na de vakantieperiode hebben we samen met andere bedrijven in de regio een eigen teststraat geopend in Broek op Langedijk. De GGD had op dat moment beduidend minder capaciteit dan nu en het duurde lang voor de uitslag er was. De eigen teststraat – wij hebben daarin het voortouw genomen - was een uitkomst. Hij is nog steeds operationeel, al is de noodzaak door de opschaling van de GGD minder geworden.”

“Als onderneming hebben we ondanks de coronacrisis op volle toeren kunnen doordraaien. Onze medewerkers zijn daarin cruciaal geweest. Door zich aan de regels te houden, door mee te werken en door mee te denken. Dat beseffen we als geen ander. Je kunt als leiding bedenken wat je wilt, maar je kunt het alleen samen doen. Recent heeft iedereen een bonus gehad, eerder waren er af en toe al kleine presentjes, zoals een bos tulpen. We zijn dankbaar en proberen dat te laten zien. Het zijn toppers. Dat mogen ze weten.”