Overslaan en naar de inhoud gaan

Vragen

Wie 112 belt in de regio Noord-Holland Noord, komt terecht bij de meldkamer in Alkmaar. De 112-medewerker stelt eerst de vraag of je met politie, brandweer of ambulancezorg wilt spreken. Binnen enkele seconden word je doorverbonden met de betreffende centralist. Die zal vragen stellen om duidelijk te krijgen waar je bent en wat er aan de hand is. Als je mobiel belt, krijg je overigens eerst de landelijke centrale in Driebergen aan de lijn. Die zal doorschakelen met de meldkamer in Alkmaar als je meldt dat je hulp nodig hebt in deze regio.

Hulp is onderweg

De centralist maakt de melding direct aan in het computersysteem. Daardoor kan een collega bij een noodsituatie al hulp sturen terwijl het gesprek voortduurt. De centralist die de melding aanneemt heeft op deze manier de tijd om vragen te stellen en een duidelijker beeld te krijgen van de situatie. Een collega op een andere plek in de meldkamer gaat nog tijdens het gesprek met de melding aan de slag en stuurt ambulance, brandweer of politie naar je toe.

Spoed

De centralist zal moeten beoordelen of het nodig is dat er hulpverleners met spoed op een melding af worden gestuurd. De meldkamer moet namelijk voorkomen dat de hulpdiensten overbelast raken met loze of niet-spoedeisende meldingen. De centralist is soms genoodzaakt door te verwijzen naar andere hulp, zoals een huisartsenpost. Ook kan de centralist instructies geven aan de melder om directe hulp te verlenen, in afwachting van professionele hulpverleners. Een centralist vertelt je bijvoorbeeld hoe je moet starten met reanimeren.

Even niet bereikbaar?

Het is niet uit te sluiten dat je 112 soms even niet kunt bereiken, bijvoorbeeld door storing bij jouw provider. Er zijn dan verschillende manieren om de hulpdiensten toch te bereiken.

  • Krijg je geen gehoor met een vaste telefoon? Probeer het dan met een mobiele telefoon.
  • Bel je met een mobiele telefoon en krijg je geen gehoor? Probeer het dan met een vaste telefoon.
  • Bel in het geval van een medische noodsituatie met de huisarts of huisartsenpost.
  • Blijf in het geval van een medische noodsituatie bij het slachtoffer en vraag altijd aan je buren en omstanders om te helpen en te bellen.