Huisstijl Veiligheidsregio NHN
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN) hanteert een hybride merkstrategie. Dit betekent dat zij communiceert vanuit het hoofdmerk (VRNHN) en drie endorsed merken (die ook onderdeel zijn van landeljik sterke merken): Brandweer Noord-Holland Noord, Ambulance Noord-Holland Noord en het Zorg- en Veiligheidshuis Noord-Holland Noord.
Deze onderdelen behouden hun eigen identiteit in kleur en beeldtaal, maar hanteren het combinatielogo en volgen de stijlprincipes van VRNHN. Zo blijven we herkenbaar als één organisatie.
Belangrijke richtlijnen voor vormgevers in één oogopslag
1. Logogebruik
- Gebruik altijd het officiële logo; pas de compositie niet aan.
- Endorsed merken gebruiken het combinatielogo: [brandweer I ambulance I Zorg- en Veiligheidshuis] | Veiligheidsregio Noord-Holland Noord.
- Submerken (GHOR en Crisisbeheersing) hebben alleen een woordmerk en worden alleen extern gebruikt.
- Logo in principe in kleur gebruiken en op witte achtergrond.
2. Kleurgebruik
- VRNHN gebruikt blauw, turquoise en oranje als hoofdkleuren.
- Elke endorsed merk heeft een eigen kleurenpalet.
- Alle kleuren zijn gecontroleerd op digitale toegankelijkheid (WCAG 2.2 AA).
3. Typografie
- Hoofdlettertype: Interstate (voor drukwerk en web).
- Alternatief voor web: Open Sans.
- Correspondentie: Arial.
- Gebruik Interstate Bold of Black voor koppen, Regular voor bodytekst.
4. Fotografie
- Mensgericht, actiegericht en professioneel.
- Gebruik beelden zoveel mogelijk uit de beeldbank.
- Toon samenwerking tussen disciplines en diversiteit.
5. Stijlelementen
- Striping is een herkenbaar VRNHN element die in alle communicatie wordt gebruikt voor alle merken, aflopend links geplaatst en altijd in witte balk bovenaan pagina. Hierin mag GEEN tekst geplaatst worden.
- Gebruik stijlkenmerken van VRNHN in alle onderdelen op dezelfde manier (ook bij eigen kleurgebruik).
6. Grids & lay-out
- Layout is gebaseerd op een raster: 8 kolommen (staand) of 3 kolommen (liggend).
- Logo’s worden verticaal op het grid geplaatst en horizontaal gecentreerd.
7. Digitale toegankelijkheid
- Check kleurgebruik en contrasten voor elke uiting.
- Gebruik webaim.org om toegankelijkheid van je ontwerp te testen.
8. Toepassingen
- In het handboek vind je sjablonen en voorbeelden van: posters, flyers, PowerPoint, social posts.